وبلاگ تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مطالعه کردن یک فرهنگ است و بنای تمدن های دنیا یر آن نهاده شده است. بدون شك مطالعه نقش مهمی را در زندگی همه انسانها ایفا میكند و ما با مطالعه یك كتاب چندین سال به تجربه هایمان افزوده میشود. در این وبلاگ بر این تلاش هستیم که با استفاده از تکنیک‌های نوین آموزشی، آسیب‌های متداول در مطالعه را به حداقل رسانده و با جایگزین کردن شیوه صحیح مطالعه در کوتاه‌ترین زمان و ساده‌ترین روش‌ها درک و علاقمندی را نیز بالا ببریم تا از طریق بالا بردن میزان آگاهی و توسعه فردی به پیشرفت اجتماعی برسیم. امید است كه خدمتگذار قابلی برای ایران عزیزمان باشیم. tag:http://asre-ziba.mihanblog.com 2014-04-19T06:18:03+01:00 mihanblog.com تکنیک‌ها و روش‌های تقویت تمرکز 2013-12-09T05:15:55+01:00 2013-12-09T05:15:55+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/140 حمید محمد پور یکی از مهمترین اصولی که در یادگیری نقشی بنیادی و محوری دارد تمرکز حواس می‌باشد. این بخش از مقالات به دنبال آن است تا با آموزش شیوه‌های کاربردی تمرکز و ارائه تمرینات اثر بخش سطح کمی و کیفی تمرکز را ارتقاء بخشد.برای مشاهده مقالات کلیک کنید !!! تکنیک‌ها و روش‌های تقویت تمرکز

یکی از مهمترین اصولی که در یادگیری نقشی بنیادی و محوری دارد تمرکز حواس می‌باشد. این بخش از مقالات به دنبال آن است تا با آموزش شیوه‌های کاربردی تمرکز و ارائه تمرینات اثر بخش سطح کمی و کیفی تمرکز را ارتقاء بخشد.



برای مشاهده مقالات کلیک کنید !!!

]]>
تکنیک‌ها و روش‌های تقویت حافظه 2013-12-04T04:38:40+01:00 2013-12-04T04:38:40+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/139 حمید محمد پور هدف این بخش آشنایی شما با سیستم حافظه و عملکرد آن می‌باشد. در این بخش ضمن شناخت نظام یاد و حافظه که در مقالات ساده و مختصر ارائه می‌گردد، تمرینات متعدد عملی را نیز برای رشد و تقویت حافظه در اختیار شما قرار خواهد داد.برای مشاهده مقالات کلیک کنید !!! تقویت حافظه


هدف این بخش آشنایی شما با سیستم حافظه و عملکرد آن می‌باشد. در این بخش ضمن شناخت نظام یاد و حافظه که در مقالات ساده و مختصر ارائه می‌گردد، تمرینات متعدد عملی را نیز برای رشد و تقویت حافظه در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای مشاهده مقالات کلیک کنید !!!

]]>
تندخوانی 2013-11-26T10:47:18+01:00 2013-11-26T10:47:18+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/138 حمید محمد پور مجموعه‌ای از تکنیک‌ها که سبب می‌شود متون مطالعاتی خود را با سرعت، و درکی بالا مطالعه کنیم، تندخوانی نامیده می‌شود. در این بخش ضمن آشنایی با تاریخچه تندخوانی و مبانی آموزشی این روش می‌توانید در هر مقاله تمرین‌هایی کاربردی را برای رشد و پیشرفت خود مورد مطالعه قرار دهید. برای مشاهده مقالات کلیک کنید!!! تندخوانی

مجموعه‌ای از تکنیک‌ها که سبب می‌شود متون مطالعاتی خود را با سرعت، و درکی بالا مطالعه کنیم، تندخوانی نامیده می‌شود. در این بخش ضمن آشنایی با تاریخچه تندخوانی و مبانی آموزشی این روش می‌توانید در هر مقاله تمرین‌هایی کاربردی را برای رشد و پیشرفت خود مورد مطالعه قرار دهید.


برای مشاهده مقالات کلیک کنید!!!


]]>
اصول مطالعه صحیح 2013-11-23T12:45:58+01:00 2013-11-23T12:45:58+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/135 حمید محمد پور به مواردی اطلاق می‌شود که با دانستن، بکارگیری و یا فراهم نمودن آن‌ها می‌توانیم مطالعه‌ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشته باشیم؛ در واقع این اصول به ما می‌آموزند که قبل از شروع مطالعه چه شرایطی را فراهم آوریم تا با صرف کمترین زمان و انرژی، امکان درک و بخاطر سپاری کامل مطالب را فراهم آوریم. در این بخش مقالاتی را مشاهده می‌کنید که با رعایت این موارد می‌توانید با توجه به نیازهای فردی خود  یک الگوی موفق برای مطالعه بسازید. برای مشاهده مقالات کلیک کنید!!!

اصول مطالعه صحیح

به مواردی اطلاق می‌شود که با دانستن، بکارگیری و یا فراهم نمودن آن‌ها می‌توانیم مطالعه‌ای مفیدتر با بازدهی بالاتر داشته باشیم؛ در واقع این اصول به ما می‌آموزند که قبل از شروع مطالعه چه شرایطی را فراهم آوریم تا با صرف کمترین زمان و انرژی، امکان درک و بخاطر سپاری کامل مطالب را فراهم آوریم. در این بخش مقالاتی را مشاهده می‌کنید که با رعایت این موارد می‌توانید با توجه به نیازهای فردی خود  یک الگوی موفق برای مطالعه بسازید.

برای مشاهده مقالات کلیک کنید!!!

]]>
نرم‌افزار تندخوانی و تقویت حافظه تاتات 2013-11-19T08:07:39+01:00 2013-11-19T08:07:39+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/134 حمید محمد پور پیشرفتی چشم‎گیر در مطالعه با نرم‌افزار تندخوانی و تقویت حافظه تاتات ·        حداکثرسازی سرعت مطالعه ·        افزایش قدرت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت ·        افزایش قدرت تمرکز...نرم‌افزار تندخوانی و تقویت حافظه تاتات به همت گروهی از محققین مهارت‌های مطالعه و یادگیری تولید شده است. این نرم‌افزار طی 12 روز، با یک برنامه مدون (یک ساعت تمرین روزانه) س

پیشرفتی چشم‎گیر در مطالعه با


نرم‌افزار تندخوانی و تقویت حافظه تاتات


نرم‌افزار تندخوانی و تقویت حافظه تاتات

·        حداکثرسازی سرعت مطالعه

·        افزایش قدرت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت

·        افزایش قدرت تمرکز...


نرم‌افزار تندخوانی و تقویت حافظه تاتات به همت گروهی از محققین مهارت‌های مطالعه و یادگیری تولید شده است. این نرم‌افزار طی 12 روز، با یک برنامه مدون (یک ساعت تمرین روزانه) سرعت مطالعه، درک مطلب، تمرکز، حافظه کوتاه مدت و بلندمدت را حداقل 2 تا 3 برابر افزایش میدهد...

برای اطلاعات بیشتر در اینجا کلیک کنید!!!

]]>
تدریس خصوصی مهارت‌های مطالعه و تندخوانی 2013-11-08T12:20:54+01:00 2013-11-08T12:20:54+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/123 حمید محمد پور   تدریس خصوصی مهارت‌های مطالعه و تندخوانی 10 جلسه تضمینی آموزش: ·       فنون تندخوانی ·       اصول صحیح مطالعه ·       روش‌های تقویت تمرکز ·       تکنیک‌های تقویت حافظههمراه با پکیج آموزشی رایگانبرای اطلاعات بیشتر در اینجا کلیک کنید. www.studypro.ir 09126616568

تدریس خصوصی مهارت‌های مطالعه و تندخوانی 


تدریس خصوصی مهارت‌های مطالعه و تندخوانی


10 جلسه تضمینی

آموزش:

·       فنون تندخوانی

·       اصول صحیح مطالعه

·       روش‌های تقویت تمرکز

·       تکنیک‌های تقویت حافظه


همراه با پکیج آموزشی رایگان


برای اطلاعات بیشتر در اینجا کلیک کنید.


www.studypro.ir

09126616568


]]>
پرسشنامه آنلاین عادت‌های مطالعه (پروفسور پالسانی و شارما) 2013-10-29T12:46:11+01:00 2013-10-29T12:46:11+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/119 حمید محمد پور دستورالعمل: میزان عمده‌ای از موفقیت شما در امتحانات بستگی به روش مطالعه شما در مدرسه/ دانشکده دارد. ذیلا جملاتی راجع به عادات مطالعه شما آمده است. می خواهیم عادات مطالعه شما را بدانیم تا کمکتان کنیم تا مطالعه مطلوب و اثر بخش‌تری داشته باشید. و بتوانید در امتحانات نمره بهتری بگیرید. بنابراین همکاری فعال شما مورد نیاز است، لطفا جملات زیر را بخوانید، سه انتخاب به شما داده شده است: الف) همبشه یا بیشتر اوقات ب) بعضی اوقات ج) به ندرت یا هرگز - نمونه زیر برای تکمیل پر

 پرسشنامه آنلاین عادت‌های مطالعه (پروفسور پالسانی و شارما)

دستورالعمل:

میزان عمدهای از موفقیت شما در امتحانات بستگی به روش مطالعه شما در مدرسه/ دانشکده دارد. ذیلا جملاتی راجع به عادات مطالعه شما آمده است. می خواهیم عادات مطالعه شما را بدانیم تا کمکتان کنیم تا مطالعه مطلوب و اثر بخش‌تری داشته باشید. و بتوانید در امتحانات نمره بهتری بگیرید. بنابراین همکاری فعال شما مورد نیاز است، لطفا جملات زیر را بخوانید، سه انتخاب به شما داده شده است:

الف) همبشه یا بیشتر اوقات

ب) بعضی اوقات

ج) به ندرت یا هرگز

- نمونه زیر برای تکمیل پرسشنامه به شما کمک می‌کند.

1) هنگام مطالعه یادداشت بر‌می‌دارم:               الف)                           ب)                         ج)

اگر همیشه یادداشت برمی‌دارید گزینه الف را انتخاب کنید، اگر بعضی اوقات یادداشت برمی‌دارید گزینه ب را انتخاب کنید، و اگر اگر به ندرت یا هیچوقت یادداشت بر نمی‌دارید گزینه ج را انتخاب کنید. محدودیت زمانی وجود ندارد اما سعی کنید طی بیست دقیقه با دقت و درستی جواب دهید.

ادامه پرسشنامه آنلاین عادت‌های مطالعه

]]>
تست آنلاین نیمکره‌های چپ و راست مغز 2013-10-15T09:21:53+01:00 2013-10-15T09:21:53+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/118 حمید محمد پور بسیاری از خصوصیت‌های فردی ما به نیمكره‌های راست و چپ مغزمان بستگی دارند و بسته به این كه كدام یك از این دو توانمندتر باشند یا شما برای توانمندتر كردن كدام یك از آنها بیشتر تلاش كنید، نوع موفقیت‌های شما در زندگی رقم می‌خورد. از همه مهم‌تر این است كه بدانید اگر برای افزایش توانمندی‌های این دو نیمكره تلاش نكنید، ممكن است با گذشت زمان دچار افت كاركرد شوید. این پرسشنامه توسط دکتر کلی ولز وردالف واکنر در سال 1985 تهیه شده است و شامل 25 سوال می باشد؛ که شما را از نحوه فعالیت ن
تست آنلاین نیمکره‌های چپ و راست مغز

بسیاری از خصوصیت‌های فردی ما به نیمكره‌های راست و چپ مغزمان بستگی دارند و بسته به این كه كدام یك از این دو توانمندتر باشند یا شما برای توانمندتر كردن كدام یك از آنها بیشتر تلاش كنید، نوع موفقیت‌های شما در زندگی رقم می‌خورد. از همه مهم‌تر این است كه بدانید اگر برای افزایش توانمندی‌های این دو نیمكره تلاش نكنید، ممكن است با گذشت زمان دچار افت كاركرد شوید.

این پرسشنامه توسط دکتر کلی ولز وردالف واکنر در سال 1985 تهیه شده است و شامل 25 سوال می باشد؛ که شما را از نحوه فعالیت نیمکره‌های مغز مطلع می‌کند. لطفاً تمام عبارت‌ها را به‌دقت بخوانید و برای رسیدن به نتیجه صحیح، مطمئن شوید که پاسخ شما مبتنی بر احساس کنونی شماست. ترجیحا وقت زیادی را صرف پاسخ دادن به عبارت خاصی نکنید.

برای انجام  آزمون انلاین نیمکره های مغز  در اینجا کلیک کنید


]]>
نکات مهمی که باید برای امتحان بدانیم 2013-10-12T10:54:57+01:00 2013-10-12T10:54:57+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/117 حمید محمد پور بدون شک، امتحان عاری از اضطراب و استرس نیست اما نحوه عملکرد فرد و چگونگی برخورد و کنار آمدن وی با شرایط امتحان می‌تواند در کاهش یا افزایش دلهره ناشی از امتحان موثر باشد، هر چند بحث پیرامون عادات صحیح و غلط در برخورد با شرایط امتحان، نیازمند رجوع به عناوین مطرح شده پیشین اعم از برنامه‌ریزی مدون، فعالیت‌های هدفمند، افزایش تمرکز و حافظه، روش‌های صحیح مطالعه و ... می‌باشد. حال خلاصه‌ای از این ظرایف را خدمت شما ارئه می‌نمایم.برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی ج نکات مهمی که باید برای امتحان بدانیم

بدون شک، امتحان عاری از اضطراب و استرس نیست اما نحوه عملکرد فرد و چگونگی برخورد و کنار آمدن وی با شرایط امتحان می‌تواند در کاهش یا افزایش دلهره ناشی از امتحان موثر باشد، هر چند بحث پیرامون عادات صحیح و غلط در برخورد با شرایط امتحان، نیازمند رجوع به عناوین مطرح شده پیشین اعم از برنامه‌ریزی مدون، فعالیت‌های هدفمند، افزایش تمرکز و حافظه، روش‌های صحیح مطالعه و ... می‌باشد.

حال خلاصه‌ای از این ظرایف را خدمت شما ارئه می‌نمایم.


برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir

]]>
طرح سئوال روشی برای مطالعه دقیق و فعالانه 2013-09-30T06:11:27+01:00 2013-09-30T06:11:27+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/116 حمید محمد پور طرح سئوال یكی از شیوه‌های مطالعه دقیق و فعالانه است كه در تمام اوقات مطالعه، مفید است. طرح سئوال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می‌كند تا به طور فعالانه و با تمركز و دقت كافی و با انگیزه و علاقه به مطالعه بپردازد‌. طرح سئوال هنگام مطالعه یكی از روشهایی است كه خواننده را فعال و به طور عمیقی او را درگیر مطالعه می‌كند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می‌شود و فرد برای یافتن پاسخ به سئوالات بایستی تمركز حواس خود را حفظ نماید، زیرا در هنگام مطالعه، نمی‌توان بدون تمركز پاسخ

آموزش تخصصی مهارت های مطالعه

طرح سئوال یكی از شیوه‌های مطالعه دقیق و فعالانه است كه در تمام اوقات مطالعه، مفید است. طرح سئوال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می‌كند تا به طور فعالانه و با تمركز و دقت كافی و با انگیزه و علاقه به مطالعه بپردازد‌. طرح سئوال هنگام مطالعه یكی از روشهایی است كه خواننده را فعال و به طور عمیقی او را درگیر مطالعه می‌كند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می‌شود و فرد برای یافتن پاسخ به سئوالات بایستی تمركز حواس خود را حفظ نماید، زیرا در هنگام مطالعه، نمی‌توان بدون تمركز پاسخ سئوالات را پیدا كرد. بعد از خواندن مطالب با طرح سئوال می‌توان میزان فراگیری خود را ارزشیابی نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پی برد و سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می‌شود. خواننده در مطالعات بعدی برای از بین بردن نقاط ضعف خود با دقت و تمركز بیشتری مطالعه می‌كند.  در کتاب “روشهای مطالعه” نوشته کی پی بالدریج، ترجمه دکتر علی اکبر سیف به طرح سؤالات هفت گانه “گانیه” اشاره شده است. این سؤالات هفت نوع می‌باشد. که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم.

سؤالات هفت گانه گانیه

۱. سؤالات حافظه‌ای:

این سؤالات کم اثرترین و کم اهمیت‌ترین سؤالات هستند. این نوع سؤالات صرفاً با یادآوری اطلاعات سر و کار دارد. مانند: کشورهای همسایه ایران کدامند؟ بوعلی سینا در چه تاریخی متولد شده‌است؟ جنگ جهانی اول در چه تاریخی رخ داد؟

۲. سؤالات ترجمه ای:

این نوع سؤالات، قوی‌تر و بهتر از سؤالات حافظه‌ای هستند. این سؤالات تا حدی شبیه به “زبان گردانی” هستند که در مقالات پیشین درباره آنها صحبت کردیم. سؤالات ترجمه‌ای یعنی بیان یک مفهوم پیچیده یا یک مطلب دشوار به زبان ساده‌تر، مانند این که: گشتاور به زبان ساده یعنی چه؟، فرمول انیشتین به زبان من چه می‌شود؟، افزایش شعاع مولکولی را نسبت به افزایش عدد اتمی روی نمودار چگونه می‌توان نشان داد؟

۳. سؤالات تفسیری:

این سؤالات را سؤالات رابطه‌ای هم می‌گویند، که به کشف و درک روابط میان دو مفهوم می‌پردازد. این رابطه می‌تواند تشابه یا تفاوت باشد. این سؤالات از سؤالات ترجمه‌ای کمی بهترند: سؤالاتی مانند: “تفاوت دندانهای گوشتخواران با گیاهخواران چیست؟”، “حافظه از نظر ساختار و عملکرد، چه وجه تشابهی با کامپیوتر دارد؟” و‌.. ‌. از نوع سؤالات تفسیری هستند.

۴. سؤالات کاربردی:

جالب‌ترین نوع سؤالات هستند. این سؤالات همان طور که از نامشان بر می‌آید می‌خواهند مطالب علمی را به مسائل روزمره ربط دهند و آنها را در عمل بسنجند. مثلاً “چگونه می‌توان از اصطکاک ناشی از کشش اجسام روی زمین کاست؟” یا “تشویق، بلافاصله پس از یک عمل خوب چه نقشی در شکل گیری شخصیت کودک دارد؟” و‌...

۵. سؤالات تحلیلی:

این سؤالات از چهار نوع بالا بهترند و سؤالات منطقی و استدلالی نیز خوانده می‌شوند. در این نوع از سؤالات ما قدمهای منطقی یک شخص یا تغییر و تحول یک شیء یا وضعیت را از نقطه شروع تا پایان بررسی می‌کنیم. مثلاً “آنتونی رابینز روان شناس به نام امروز، چگونه با ناکامی‌ها، زندگی خود را دگرگون کرد؟” یا “هواپیما چگونه به وجود آمد؟” و‌...

۶. سؤالات ترکیبی:

این سؤالات که از سؤالات تحلیلی قوی‌ترند، به سؤالات خلاق معروفند. در این سؤالات، شما با پهلوی هم قرار دادن اطلاعات و ایده‌ها و اندیشه‌های قبلی به طرح اندیشه‌های نو دست می‌زنید و آن را به سؤال می‌گذارید. مثلاً “ تناسب جمعیت و مسکن را در۲۰ سال آینده ایران چگونه پیش بینی می‌کنید؟” یا “ چه ماده‌ای می‌توان به چای افزود تا نوشیدنی خوش طعم تری شود؟” و‌...

۷. سؤالات ارزش نگاری:

این سؤالات قوی‌ترین سؤالات است. در این سؤالات، ما درباره مؤلف، نویسنده، مترجم، و متن کتاب داوری می‌کنیم و نظر خودمان و روش خودمان را با نظر و روش آنها مقایسه می‌کنیم. مثلاً از خود می‌پرسیم از بین رمانهای رومن رولان، نویسنده فرانسوی (جان شیفته، ژان کریستف، زندگی تولستوی، زندگی بتهوون و‌.. . ) کدام اثر، شخصیت خود رومن رولان را نشان می‌دهد؟

باید توجه داشته باشید که این سؤالات را خواننده طرح می‌کند و از خود سؤال می‌کند و به آنها پاسخ می‌دهد و هرچه سؤال قویتر مطرح می‌شود، تمرکز و علاقه بیشتری هم ایجاد می‌شود.

بر این نکته تأکید می‌کنیم که خودتان باید سؤال طرح کنید نه این که به چند سؤال مطرح شده در کتاب پاسخ دهید. وقتی که خود شما سؤال طرح می‌کنید، بیشتر به پاسخگویی علاقمند می‌شوید. البته به سؤالات کتاب هم فکر کنید و به دنبال پاسخگویی به آنها هم باشید اما حتماً  با توجه به متن، اطلاعات قبلی و نظر و ایده خود، سؤالات دیگری را هم مطرح کنید.

برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir

 

]]>
معرفی روش مطالعه PQ5R‌ 2013-09-21T05:33:56+01:00 2013-09-21T05:33:56+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/114 حمید محمد پور همانگونه كه نیل به هر مقصودی در تمامی زمینه‌ها، رعایت اصول و قواعدی را می‌طلبد كه بدون رعایت آن اصول كسب موفقیت و رسیدن به نقطه اوج ممكن نیست در مطالعه نیز مجموعه اصولی وجود دارد كه تحت نام نظام مطالعه، راهنمای فرد برای حركت از مسیرهایی است كه وی را به نقطه اوج بازدهی در مطالعه رهنمون می‌سازد و سبب افزایش یادگیری ، افزایش میزان علاقه به مطالعه، افزایش توان تجزیه و تحلیل، افزایش اطلاعات و كسب قدرت مبتنی بر دانش می‌گردد. متفكرانی كه به تنظیم قواعد و اصول مطالعه پرداخته‌اند هر یك بر معرفی روش مطالعه PQ5R‌

همانگونه كه نیل به هر مقصودی در تمامی زمینه‌ها، رعایت اصول و قواعدی را می‌طلبد كه بدون رعایت آن اصول كسب موفقیت و رسیدن به نقطه اوج ممكن نیست در مطالعه نیز مجموعه اصولی وجود دارد كه تحت نام نظام مطالعه، راهنمای فرد برای حركت از مسیرهایی است كه وی را به نقطه اوج بازدهی در مطالعه رهنمون می‌سازد و سبب افزایش یادگیری ، افزایش میزان علاقه به مطالعه، افزایش توان تجزیه و تحلیل، افزایش اطلاعات و كسب قدرت مبتنی بر دانش می‌گردد.

متفكرانی كه به تنظیم قواعد و اصول مطالعه پرداخته‌اند هر یك بر مبنای شیوه‌هایی كه مروج آن بوده‌اند به گونه‌ای خاص مراحل نظام مطالعه را پیشنهاد كرده‌اند كه وجه اشتراك این نظامها بسیار بیشتر و عمیقتر از وجوه افتراق آن‌ها می‌باشد وگوناگونی نظامها  به میزان تأكیداتی است كه در هر نظام بر مراحل مختلف نظامهای مطالعه صورت می‌گیرد. نظامهای مطالعه‌ای كه در سطح جهان مورد عمل قرار می‌گیرد بر اساس حروف اول نام انگلیسی هر یك از مراحل آن تحت عناوین RQRSTC و PQ5R نامیده می‌شود.

ـ مراحل سیستم مطالعه PQ5R عبارتست از Preview ( بررسی اولیه)، Question ( سؤال گذاری)، Read  (مطالعه اصلی ) ، Record (یادداشت كردن)، Recitation ( بازخوانی)، Reflect (امتحان ازخود) ،  Review ( مرور ) .

ـ مراحل سیستم مطالعه  PQRSTC عبارتست از Preview  ( بررسی اولیه)،Question ( سؤال گذاری) ، Read  ( مطالعه اصلی)، Self recitation (بازخوانی ذهنی خود)، Test  (امتحان)، Continuation  ( مطالعه مستمر).

تمایز این نظامها بر حسب میزان تأكید بر هر یك از مراحل وشیوة عمل آن است هر نظامی میزانی از بازدهی را به دنبال دارد بیشترین بازدهی تنها بر مبنای نظام مطالعه برتر حاصل خواهد شد.

نظام مطالعه برتر

مراحل نظام مطالعه برتر در سه بخش پیوسته و ناگسستنی انجام می‌گیرد:

الف ـ  بخش پیش مطالعه :

 به منظور كسب آمادگی برای انجام مطالعه اصلی طراحی گردیده است كه با انجام آن همچون ورزشكاری كه با نرمش و گرم كردن خود امكان بهره‌برداری بهینه از فرصتها را برای خود فراهم می‌كند شرایطی را پدید می‌آورد كه از بروز آفاتی همچون حواس پرتی ـ خستگی ـ بی‌علاقگی ـ عدم درك و . جلوگیری می‌شود و به تقویت عامل دقت و توجه به تمركز حواس دامن می‌زند و زمینه مطلوب برای افزایش یادگیری و بهره‌وری در حین مطالعه اصلی فراهم می‌گردد. مراحلی كه طی این بخش در مدت 2 تا 6 دقیقه  قبل از مطالعه اصلی انجام می‌گیرد دارای ارزش و تأثیرگذاری والایی می‌باشد. عبارتست از:

1 ـ بررسی اجمالی كل كتاب :  هنگامی كه برای اولین بار به كتابی برخورد می‌كنید و قصد مطالعه آن را دارید به بررسی اجمالی آن در مدت 2 1 دقیقه بپردازید هدف از بررسی اجمالی كل كتاب آشنایی مقدماتی و ایجاد ارتباط با كتاب است اوراق كتاب را به سرعت ورق می‌زنیم و تأملی كوتاه بر تصاویر، جداول ، نمودارها و فصل‌های مختلف كتاب می‌كنیم تا اولین نمای كلی از كتاب در ذهنمان جای گیرد همچنین نگاهی گذرا بر فهرست مطالب، مقدمه و پیش گفتار می‌اندازیم و آشنایی مقدماتی با نویسنده و آثار وی برقرار می‌سازیم بدین ترتیب در مدت زمانی كمتر از 2 دقیقه نخستین گامها در ایجاد ارتباط با كتاب برداشته می‌شود.

2 ـ بررسی اجمالی هر فصل: هر زمان كه قصد مطالعه فصلی از كتاب را دارید به بررسی اجمالی آن ( فقط همان فصل نه تمامی فصول كتاب) در مدتی كمتر از 2 دقیقه بپردازید. بررسی اجمالی فصل مورد مطالعه موجب تقویت مبانی آشنایی و ارتباط با آن فصل می‌گردد و انجام مطالعه‌ای دلپذیر را نوید می‌دهد در این بررسی به تأویلی كوتاه بر تصاویر ـ جداول ، نمودارها ، نكات برجسته ـ تیترها ـ تیترهای فرعی ـ تیترهای وسط ـ نتیجه‌گیری و پرسشهای آن فصل می‌پردازیم و ضمناً اطلاع از این امر كه فصل مورد مطالعه چند صفحه دارد و چه مدت صرف مطالعه آن خواهد شد كمك مؤثری برای شروع مطالعه آن فصل خواهد بود.

3 ـ سؤال گذاری: این بخش از مهمترین مراحل كل نظام مطالعه محسوب می‌شود سؤال ، ارتباط مستقیم با خلاقیت و تفكر دارد و محصول ذهنهای خلاق می‌باشد. طرح سؤال در هنگام مطالعه نیز می‌تواند به افزایش یادگیری و بهره‌وری و درك زوایای پیدا وناپیدا بیانجامد. مدت زمانی كه برای طرح سؤال اختصاص می‌یابد یك یا دو دقیقه است و لزومی به نوشتن سؤالات در این مرحله نمی‌باشد برای طرح سؤال می‌توان پرسشهایی را كه در آن فصل نگاشته شده است از نظر گذراند ویا خود مبادرت به طرح سؤال كنیم بدین منظور نگاه به تیترها ـ تیترهای فرعی ونكات برجسته ـ تیترهای وسط ـ تصاویر ـ جداول و نمودارها ، پرسشهای پیشنهادی را به ذهن متبادر می‌سازد.

 ب ـ بخش حین مطالعه:

 هنگامی می‌توان به اجرای مراحل این بخش پرداخت كه مراحل پیش مطالعه طی شده باشد در غیر اینصورت نمی‌توان به كسب بازدهی مطلوب نایل شد، ایــن بخش شــامل 1 ـ مطالعه و یادداشت بــرداری 2 ـ بازنگری و بازخوانی برای رفع اشكال 3 ـ بازیابی و سنجش خود می‌باشد كه به توضیح هر یك خواهیم پرداخت:

1 ـ مطالعه و یادداشت برداری : در این مرحله با سرعتی متناسب با متن به مطالعه می‌پردازیم بخشهای ساده و تكراری و توضیحی را با سرعتی بیشتر و بخشهایی كه سنگین‌تر و حاوی اطلاعات تازه است با سرعتی متعادل‌تر می‌خوانیم. بتدریج كه به خواندن متن ادامه می‌دهیم نكات كلیدی را استخراج می‌كنیم و می‌نویسیم تا جایی كه تمامی شاخه‌های اصلی و نكات مرتبط به آن گنجانده شود این نكات باید بیانگر تمامی متن مورد مطالعه باشد. باید توجه شود كه با كمترین كلمات بتوان مطالب بسیاری را بازیابی كرد. بهترین زمان برای استخراج و نوشتن نكات كلیدی همزمان با مطالعه اصلی است.‌ ثبت نكات كلیدی می‌تواند بلا فاصله پس از درك نكته كلید و یا در پایان خواندن عبارتهای مرتبط با آن و یا در پایان خواندن یك یا چند بند صورت گیرد.

2 ـ بازنگری و بازخوانی برای رفع اشكال: پس از مطالعه متن به بازبینی یادداشتها و بازیابی متن می‌پردازیم چنانچه به نقطه مبهمی برخوردیم به رفع ابهام و اشكال می‌پردازیم.

3 ـ بازیابی و سنجش از خود: در این مرحله به بازیابی و امتحان از خود می‌پردازیم بدین منظور بخشهای مختلف متن را در ذهن خود مرور می‌كنیم و با طرح سؤالاتی از خود در رابطه با مطالب آن از به خاطر سپاری كامل مطالب و ثبت شكل آن در ذهن اطمینان حاصل می‌كنیم.

پ ـ بخش پس از مطالعه:

از مراحل یادآوری و مرور بشمار می‌آید كه در آن حافظه مورد توجه است و كورتكس یا قشر خاكستری مغز فعال می‌گردد. مرحله مرور در چندین نوبت صورت می‌گیرد و اهمیت آن در افزایش زمان پایداری مطالب در حافظه است آنچه در مرحله مرور انجام می‌گیرد به معنای یادگیری مطالب نیست در این مرحله تنها اقدام به مرور و یادآوری مطالب می‌گردد مراحل قبل به خاطر سپاری، محدود به حافظه كوتاه مدت بوده است و برای ثبت و پایداری دائمی مطالب در حافظه، نیاز به انتقال آن مطالب از حافظه كوتاه مدت به حافظه بلند مدت است كه این امر بواسطه مرور انجام می‌پذیرد. به عبارتی دیگر در مرحله یادگیری 90 % كار و انرژی صورت پذیرفته است و یك گام دیگر مانده است تا تمامی آن 100 درصد اطلاعات كسب شده پایدار بماند. اگر در برداشتن این گام آخر سستی كنیم نتیجه آن بر باد رفتن تمامی دستاوردها و زحمات خواهد بود. حافظه كوتاه مدت قادر به نگهداری مطالب بیش از دو روز نمی‌باشد و تنها آن گروه از اطلاعات باقی خواهند ماند كه به صورت ارادی و آگاهانه یا غیر ارادی و ناخودآگاهانه به حافظه بلند مدت انتقال یافته باشد. نخستین مرور ، باید بلافاصله پس از درس باشد، بارهای پسین را می‌توان به اوقات دیگری با زمانهای طولانی، چون یك روز، یك هفته یا یك ماه آینده واگذار كرد.
مطالعه بر مبنای نظام مطالعه برتر برداشتی بیشتر با صرف زمان و انرژی كمتر به همراه دارد و توانی بی‌انتها را به ارمغان می‌آورد و دنیای پرفروغ را در مقابل دیدگانمان هویدا می‌سازد.

 برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir

]]>
معرفی روش مطالعه PQRST‌ 2013-09-18T09:54:48+01:00 2013-09-18T09:54:48+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/112 حمید محمد پور در این مقاله با روش PQRST‌ که مخفف 5 عنوان در زبان لاتین است آشنا می‌شوید. هدف از این روش یادگیری بدون فراموشی است. روش مطالعه PQRST‌ "Preview" مرور اجمالی- "Question" سوال- "Read" خواندن- "Self-recitation" تلقین و تکرار "Test" آزمون P) مرحله مرور اجمالی: در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوع‌های اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می‌توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس‌های آن انجام داد. مهمترین جنبه مرحله مرور

در این مقاله با روش PQRST‌ که مخفف 5 عنوان در زبان لاتین است آشنا می‌شوید. هدف از این روش یادگیری بدون فراموشی است.

معرفی روش مطالعه PQRST‌

روش مطالعه PQRST

"Preview" مرور اجمالی- "Question" سوال- "Read" خواندن- "Self-recitation" تلقین و تکرار "Test" آزمون

P) مرحله مرور اجمالی: در اولین گام مطالعه، مروری اجمالی بر کل مطالب مورد مطالعه کنید تا از موضوع‌های اصلی آن تصوری پیدا کنید. این کار را می‌توان با خواندن رئوس مطالب و سپس گفتارهای اصلی و تصاویر و عکس‌های آن انجام داد. مهمترین جنبه مرحله مرور اجمالی این است که می‌توان خلاصه مطالب را در پایان هر فصل به دقت خواند و در مورد هر یک از نکاتی که در این خلاصه آمده است تامل کرد. خواه ناخواه به ذهنتان خطور می‌کند که باید پس از خواندن مطالب جواب را پیدا کرده باشید و دستاورد این مرحله، به دست آوردن دید کلی نسبت به عناوین فصل‌ها و نحوه سازماندهی آنهاست.

Q) مرحله پرسش کردن: عناوین اصلی مطالب را به یک یا چند پرسش تبدیل کنید؛ پرسش‌هایی که با خواندن آن گفتارها، به پاسخ آنها دست می‌یابید. باید از خود بپرسید: "مطالب عمده‌ای که مولف می‌خواهد در این گفتار بیان کند، چیست؟"

R) مرحله خواندن در این مرحله، گفتار مورد نظر را با دقت به معنای آن بخوانید و بکوشید جواب پرسش‌هایی را که در مرحله Q مطرح کرده بودید بیابید، لذا باید در مورد آنچه که در دست مطالعه دارید تامل کنید و آن را به مطالب دیگری که می‌دانید ارتباط دهید. پس می‌توان واژه‌ها یا عبارات کلیدی را در متن علامت زد. اصولا می‌بایست 10 الی 15 درصد متن را علامت زد زیرا در این مرحله، هدف این است که واژه‌ها یا مطالب اصلی متن مشخص شود تا بعد بتوانید آنها را مرور کنید. تا وقتی تمام گفتار و مطالب کلیدی آن را نخوانده‌اید یادداشت برندارید این کار کمک می‌کند اهمیت نسبی هر نکته را دریابید.

S) مرحله تلقین و تکرار: پس از به پایان رساندن مطالعه مطالب بکوشید تا نکات عمده آن را به یاد آورید و اطلاعاتی را که در آن مطرح شده است از حفظ بیان کنید، درس پس دادن به خود، روش بسیار موثری برای تثبیت مطالب در حافظه است. مطالب را به زبان خودتان بیان کنید و اطلاعات مطرح شده را از حفظ بگویید. در نبود افراد بهتر است با صدای بلند این کار را انجام دهید اما اگر افراد دیگری هم حضور دارند می توانید این کار را در ذهنتان انجام دهید. مطلب را با متن مقابله کنید تا مطمئن شوید که آنها را درست و کامل به یاد آورده‌اید. با تکرار یا از برکردن مطالب، متوجه می‌شوید که چه چیزهایی را به خاطر نسپرده‌اید. این کار به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را در ذهن خود سازماندهی کنید. پس از آنکه گفتار اولی به پایان رسید می‌توانید به گفتار بعدی بپردازید و باز هم مراحل Q,R,S را در مورد آن به کار بندید. همین روش را تا پایان گفتارهای یک فصل اعمال کنید.

T) مرحله آزمون: پس از پایان مطالعه یک فصل، باید از خودتان امتحان بگیرید و کل مطالب فصل را مرور کنید. بنابراین یادداشت‌های خود را دوره کنید و ببینید که آیا نکات اصلی را به یاد می‌آورید یا نه؟ بکوشید تا دریابید که مطالب مختلف فصل‌ها چه ارتباطی با هم دارند؟ در مرحله T ممکن است برای یافتن مطالب و نکات کلیدی به کل فصل مراجعه کنید و در این مرحله باید خلاصه فصل‌ها را بخوانید، همچنین به هر مدخلی جزئیات بیشتری بیفزائید. مرحله T را نباید به شب امتحان موکول کرد، بهترین زمان برای اولین مرور هر فصل، بلافاصله پس از خواندن آن است.

پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که روش PQRST بسیار مفید بوده است، به گونه‌ای که بر روخوانی ساده مطالب فصل، از ابتدا تا انتها ارجحیت دارد، مرحله تلقین و تکرار در این روش بسیار مهم است. به جای چند بار خواندن مطالب بخش عمده زمان مطالعه را برای حفظ کردن فعالانه مطالب صرف کنید. بر اساس پژوهش‌های انجام شده، خواندن دقیق خلاصه مطالب هر فصل، پیش از خواندن آن، بهره‌وری مطالعه را بسیار بیشتر می‌کند. خواندن خلاصه هر فصل سبب می شود که کل مطالب آن در ذهن سازماندهی شود. حتی اگر نخواهید از تمام مراحل روش PQRST پیروی کنید خوب است به اهمیت تلقین و تکرار و خواندن خلاصه مطلب فصل برای ورود به مطلب توجه خاصی مبذول کنید.

برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir
]]>
یادگیری همیشگی با الگوی طرح شبکه‌ای 2013-09-12T09:03:09+01:00 2013-09-12T09:03:09+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/111 حمید محمد پور طرح شبکه‌ای امکان کسب بیشترین بازدهی را از مطالعه فراهم می‌سازد. این فرآیند به گونه‌ای با مغز و ساختار کارکردی آن تطابق دارد که امکان یادگیری و به خاطرسپاری کامل مطالب را با یکبار یادگیری فراهم می‌سازد. تحقیقات ثابت کرده‌اند هنگام یادگیری، نیمکره‌ی چپ مغز فعالیت بیشتری دارد و شرایط به کارگیری نیمکره‌ی راست اغلب پایین‌تر است. در صورت فراهم نمودن شرایط مناسب برای فعالیت نیمکره‌ی راست، بازدهی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و یادگیری معنادار می‌شود. می‌توانیم با فعالیت‌هایی مانند طرح شبکه ای

طرح شبکه‌ای امکان کسب بیشترین بازدهی را از مطالعه فراهم می‌سازد. این فرآیند به گونه‌ای با مغز و ساختار کارکردی آن تطابق دارد که امکان یادگیری و به خاطرسپاری کامل مطالب را با یکبار یادگیری فراهم می‌سازد.

تحقیقات ثابت کرده‌اند هنگام یادگیری، نیمکره‌ی چپ مغز فعالیت بیشتری دارد و شرایط به کارگیری نیمکره‌ی راست اغلب پایین‌تر است. در صورت فراهم نمودن شرایط مناسب برای فعالیت نیمکره‌ی راست، بازدهی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و یادگیری معنادار می‌شود. می‌توانیم با فعالیت‌هایی مانند تجسم، رنگ‌ها، اشکال و زمینه‌های هنری، که بیش‌تر مربوط به نیمکره‌ی راست مغز می‌شود به این امکان دست یابیم.

در این روش ابتدا نکات کلیدی درس استخراج می‌گردد. نکات کلیدی از یک یا چند کلمه تشکیل شده که هنگام مطالعه‌ی متن باید آن را پیدا کرد. (پیرامون مبحث نکات کلیدی در جلسات گذشته بحث کردیم) پس از استخراج نکات کلیدی باید آن را در شاخه‌های اصلی، شاخه‌های فرعی و فرعی‌تر و... قرار داد و طراحی ویژه‌ای به صورت یک شبکه یا نقشه برای آن در نظر گرفت. از طرح شبکه‌ای به عنوان نقشه‌ی مفهومی نیز یاد می‌شود.

طرح شبکه‌ای برای مطالعه

افرادی که به هنگام مطالعه از شیوه‌های یادداشت‌برداری استفاده نمی‌کنند، میزان بهره‌وری مطالعه آنان تنها حدود 20درصد است. اگر فرد در زمان مطالعه زیر عبارت‌های مهم کتاب یا هر نوشته دیگر خط بکشد؛ یعنی به عمل برجسته‌سازی که از عوامل موثر در یادآوری است، اقدام ورزد، میزان بهره‌وری او در مطالعه به 30 درصد افزایش می‌یابد. اگر در حین مطالعه، یادداشت‌برداری از نوع خلاصه‌نویسی صورت گیرد، بازدهی به 40 درصد می‌رسد. یادداشت‌برداری به شیوه استخراج عباراتی که حاوی نکات مهم است بهره‌وری را به 50 درصد افزایش می‌دهد و اگر یادداشت‌برداری بر اساس استخراج نکته‌های کلیدی باشد، بازدهی بیشتری دارد که میزان آن بسته به چگونگی تنظیم نکته‌های کلیدی است. تنظیم نکته‌های کلیدی به صورت خطی، می‌تواند بازدهی را به 60 درصد افزایش دهد و اگر تنظیم نکته‌های کلیدی به صورت شبکه‌ای صورت گیرد، حتی ممکن است افزایش بهره‌وری تا 100 درصد هم برسد.

اصول اجرای طرح شبکه‌ای

·        مشخص کردن عنوان مطلب: باید عنوان را به گونه‌ای برجسته کرد که چشم در نخستین نگاه متوجه آن شود. (داخل کادر یا با رنگی غیر از رنگ زمینه)

·        تمایز شاخه‌های اصلی از شاخه‌های فرعی: برای ‌این کار می‌توان از کادرها و خطوط و رنگ‌ها استفاده کرد. اختصاص جایگاه مشخصی به شاخه‌های اصلی در کنار عنوان مطلب، یادگیری و بازیابی مطالب را آسان می‌کند.

·        محدودیت شاخه‌های اصلی: شاخه‌های اصلی باید تعدادشان کم باشد. اگر شاخه‌های اصلی بیشتر از حد متعارف باشد باید با یافتن وجوه مشترک میان شاخه‌ها، آنها را در یک گروه طبقه‌بندی کنیم: مثلاً اگر شش شاخه بود به دو شاخه و هر شاخه را به سه شاخه کوچک‌تر تقسیم کنیم.

·        به کارگیری اشکال، قراردادها و علایم اختصاری در طرح‌ها برای مثال:

م به جای حرف مهم - س  به جای سئوال - ب به جای بزرگ - ج  به جای جواب -/  به جای زیاد شدن - \ به جای کم شدن - > به جای کوچکتر -<  به جای بزرگتر - ~ به جای رابطه داشتن - * نکات مهم

انواع طرح‌های شبکه‌ای

 1. مدل شعاعی:

 عنوان مطالب در وسط صفحه و در داخل کادر، و شاخه‌های اصلی که از سایر نکات فرعی و مرتبط با هر شاخه متمایز شده است در پیرامون عنوان مطالب واقع می‌شود.

2. مدل سازمانی:

الف) عنوان مطلب در بالای طرح شبکه‌ای و شاخه‌های اصلی در پایین عنوان مطلب و متصل به آن قرار می‌گیرد و مطالب فرعی هر شاخه نیز در پایین هر شاخه اصلی به ترتیب در زیر آن واقع می‌شوند.

ب) می‌توان آن را به صورت آکولادی از کنار صفحه اجرا کرد. در‌این شیوه عنوان مطلب در سمت راست صفحه قرار می‌گیرد و شاخه‌های اصلی از طریق یک آکولاد به آن متصل می‌گردد. مطالب فرعی نیز به همین شکل به هر شاخه اصلی متصل می‌شود.

3.مدل مجموعه‌ای

در این مدل عنوان اصلی سمت راست قرار می‌گیرد و شاخه‌های اصلی از طریق یک آکلاد به آن متصل می‌گردند و مطالب فرعی و فرعی تر نیز به همین شکل به هر شاخه‌ی اصلی‌تر از خود متصل می‌شوند.

4.مدل همپوشانی

این مدل در مواردی بکار می‌رود که میان مطالب وجوه مشترک وجود دارد و تاکید بر ویژگی‌های مشترک میان مطالب اصلی و همچنین دیگر نکات ضروری است. در این مدل معمولا از اشکال هندسی منظم استفاده می‌شود.

بهترین زمان برای رسم طرح شبکه‌ای

طبق آموزش روش مطالعهPQRST  (در جلسه آینده به شرح آن خواهیم پرداخت) بهترین زمان برای رسم طرح شبکه‌ای زمانی است که مطالعه عمیق متن را شروع کرده‌ایم و قادر به مشخص کردن نکات اصلی باشیم و در حالت درک مطلب و بازگو کردن آن می‌باشیم. پاراگراف به پاراگراف متن که خوانده می‌شود نکات اصلی و فرعی هم مشخص شده و شروع به ترسیم ساختار شبکه‌ای در دفتر نکات کنیم.

برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir


]]>
زبان گردانی در مطالعه 2013-09-01T19:04:41+01:00 2013-09-01T19:04:41+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/106 حمید محمد پور "زبان گردانی" یعنی بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودتان. وقتی شما چند دوست دارید، دوستی را که به شما بیشتر شبیه است، عاطفه و روحیه شما را دارد و به زبان شما سخن می‌گوید، بیشتر دوست دارید. به حرف‌هایش بیشتر توجه می‌کنید و حتی بیشتر او را به خاطر می‌سپارید. زبان کتاب، یک زبان ساده، عمومی و همگانی است و باید همچنین باشد. این شما هستید که باید پس از مطالعه کتاب و متن، نمودار و فرمول‌ها را به زبان خود بیان کنید. “زبان گردانی” یکی از اصول مطالعه است. یادتان می‌آید که وقتی Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

"زبان گردانی" یعنی بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودتان.

زبان گردانی در مطالعه

وقتی شما چند دوست دارید، دوستی را که به شما بیشتر شبیه است، عاطفه و روحیه شما را دارد و به زبان شما سخن می‌گوید، بیشتر دوست دارید. به حرف‌هایش بیشتر توجه می‌کنید و حتی بیشتر او را به خاطر می‌سپارید. زبان کتاب، یک زبان ساده، عمومی و همگانی است و باید همچنین باشد. این شما هستید که باید پس از مطالعه کتاب و متن، نمودار و فرمول‌ها را به زبان خود بیان کنید. “زبان گردانی” یکی از اصول مطالعه است. یادتان می‌آید که وقتی سال اول دبستان بودید، باران را چگونه برای خود زبان گردانی کردید؟ نعلبکی را در لوله کتری برگرداندید و برای خود ابر و باران ساختید. پیچیده‌ترین مطالب علمی را همین‌طور که مطالعه می‌کنید و جلو می‌روید به زبان ساده، قابل فهم و بیان خوشایند خودتان برگردانید. از خود مثال بزنید و حتی آن متن را یک بار دیگر به زبان ساده خودتان بنویسید. اگر بخواهید عیناً مطالب کتاب را بخوانید و حفظ کنید عملاً نمی‌توانید یادگیری عمیقی داشته باشید. اما اگر با زبان گردانی مطالب را یاد بگیرید، خیلی راحت‌تر عین مطالب کتاب را بیان خواهید کرد و به خاطر خواهید سپرد. پس یادتان باشد:

"زبان گردانی" یعنی بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودتان.

برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir

]]>
خط کشیدن و یادداشت نکات مهم 2013-08-31T23:15:14+01:00 2013-08-31T23:15:14+01:00 tag:http://asre-ziba.mihanblog.com/post/105 حمید محمد پور مطالعه فرآیندی فعال و پویا است. برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. از اینرو خط کشیدن و یا برجسته نمودن نکات مهم امری ضروری به نظر می‌رسد. همچنین باید نکات مهم را یادداشت نمود تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته‌ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد. روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که، ابتدا باید تمام مطال Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

مطالعه فرآیندی فعال و پویا است. برای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. از اینرو خط کشیدن و یا برجسته نمودن نکات مهم امری ضروری به نظر می‌رسد. همچنین باید نکات مهم را یادداشت نمود تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز، خصوصاً قبل از امتحان، بتوان از روی نوشته‌ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجدداً به خاطر سپرد.

روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که، ابتدا باید تمام مطالب یک بخش را خواند و بعد از درک کامل مطالب، زیر نکات مهم و ضروری آن خط کشید.


نوشتن

هنگام مطالعه، همیشه قلم و کاغذی در دست داشته باشید. چه آنچه که می‌خوانید رمان باشد چه شعر، چه مطالعه آزاد، چه کتاب درسی، اعم از حفظ کردنی یا فهمیدنی. در یک مطالعه فعال و پویا، کمتر چیزی می‌تواند به‌اندازه قلمی که در دست دارید، ذهن شما را درگیر و متمرکز کند.

این قلم، مهمترین ابزار شماست. با آن، همه چیز را یادداشت می‌کنید. اگر رمان می‌خوانید همین طور که جلو می‌روید در حاشیه کتاب و یا در کاغذی دیگر با نویسنده درگیر شوید. اگر جایی برایتان خیلی جالب بود، در حاشیه بنویسید: “چه جالب! ” اگر برایتان تعجب آور بود علامت تعجب بگذارید. اگر برایتان سؤال برانگیز بود حتی می‌توانید در حاشیه، سؤال خود را مطرح کنید و حتی در جایی نظرتان را اعلام کنید. نظرتان را با نظر نویسنده مقایسه کنید. یک مطالعه کننده فعال با قلم خود مدام با نویسنده درگیر می‌شود و عقاید و عواطف خود را خواه موافق خواه مخالف، به شکلی با نوشتن اعلام می‌کند. خودتان را ملزم کنید که با نوشتن، نظر خود را بگویید.

این گونه ذهن شما همواره متمرکز می‌ماند چون ملزم است در هر لحظه عاطفه و اندیشه خود را بیان کند. اگر کتاب، کتاب درسی شماست، از نکات مهم کتاب یادداشت برمی‌دارید که این یادداشتها بهتر است در برگه‌ای جدا نوشته شود.

 

برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir
]]>