تبلیغات
وبلاگ تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری

وبلاگ تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری
اصول صحیح مطالعه، فنون تندخوانی، تکنیک‎های تقویت حافظه، روش‎های تقویت تمرکز

1. آمادگی برای مطالعه:

برای شروع مطالعه، ابتدا بایستی خود را از جهات گوناگون آماده كرد، زیرا حداكثر آمادگی، مقدمه‌ای برای علاقمندی به مطالعه، ایجاد تمركز حواس و یادگیری بهتر می‌باشد. منظور از آمادگی پیدایش تمام شرایطی است كه شخصی را قادر می‌سازد تا با اطمینان به موفقیت و اعتماد به نفس، به تجربه خاصی بپردازد، شعاری نژاد«1370» در كتاب ادبیات كودكان این شرایط را به چهار دسته‌ی: بدنی، ذهنی، اجتماعی و روانی تقسیم كرده است.

آمادگی بدنی: به رشد و تكامل طبیعی بدن، تندرستی و نداشتن نقصهای بدنی مربوط است. گاهی وجود بیماریهایی مانند زخم معده، میگرن، سردرد و نظایر اینها باعث از بین رفتن تمركز حواس و مانع مطالعه فرد می‌شود و فرد تا به دست آوردن تندرستی كامل قادر به برقراری تمركز حواس و مطالعه ثمر بخش نیست و انگیزه كافی هم برای مطالعه ندارد.

آمادگی ذهنی: آمادگی ذهنی را می‌توان از خصوصیاتی نظیر رشد گویای سالم، قدرت تفسیر و تعبیر اشكال، توانایی درك همانندیها و نا‌همانندیها میان كلمات و. .. شناخت.

آمادگی اجتماعی: به ماهیت و وسعت تجارب فرد بستگی دارد كه می‌توان آنرا با تجربه و تحلیل زمینه خانوادگی، محیط وسیع اجتماعی كه او در آن تجربه‌اندوخته است و تربیت پیشین او تعیین كرد.

آمادگی روانی: آمادگی روانی به شكل پیچیده‌ای با رشد و تكامل بدنی، ذهنی و اجتماعی آمیخته است‌. خستگی، بی قراری، بی تابی، كوتاهی زمان، دقت نداشتن تمركز در مطالعه، واكنشهای منفی نسبت به خود و دیگران، ضعف اعتماد به نفس و نظایر آنها همگی نشانه نبودن آمادگی روانی، بدنی، ذهنی و اجتماعی دانش‌آموزان و دانشجویان است

اجرای برنامه‌های آموزشی، تمركز حواس و فرایند یادگیری را آسانتر و مطلوبتر می‌كند.

 

2. داشتن علاقه به مطالعه:

مطالعه ثمر بخش از دو عامل متاثر است: یكی علاقه نسبت به مطالب خواندنی، دیگر كاربرد ماهرانه فنون مطالعه

علاقه نسبت به مطلب خواندنی سبب می‌شود تا شخص به مطالعه بیشتر بپردازد، مطالعه بیشتر منجر به بهتر شدن فنون مطالعه می‌شود، كاربرد فنون بهتر، مطالعه را آسانتر، سریعتر و لذت بخش‌تر می‌سازد؛ در نتیجه علاقه خواننده نسبت به مطالعه افزایش می‌یابد. پس تا زمانی كه فرد تمایل یا علاقه به انجام كاری نداشته باشد نمی‌تواند برانگیخته شود. لذا وقتی خواننده به موضوعی علاقه‌مند می‌شود، خود به خود بر آن تمركز می‌كند، بیشتر دقت می‌كند و به راحتی مطالب را به حافظه می‌سپارد و بعداً هم خیلی راحت به خاطر می‌آورد. پس از علاقه پیدا كردن نسبت به مطالب، گام بعدی تعیین هدف مطالعه است زیرا هدف زیر بنای انجام كاری است و به فعالیت انسان جهت و نیرو می‌دهد.

هدف ارزشمند، فرد را به خواستن و طلب كردن وادار می‌كند و نیروی لازم را برای فعلیت در وی بوجود می‌آورد و سبب پیدایش تمركز در او می‌شود‌. لذا هر فرد برای مطالعه باید هدف مشخصی داشته باشد. « زیرا تعلیم و تربیت علم اهداف است و همه بر این باورند كه بدون داشتن هدف، یادگیری كاری بس دشوار و غیر ممكن است» همانطور كه فرانكین معتقد است انسان بدون هدف مانند گلوله‌ای است كه بدون هدف شلیك می‌شود‌. علاوه بر آن مطالعه بدون هدف یكی از عادات غلط مطالعه بشمار می‌رود.

مرتضوی زاده (1379) در تحقیقی به این نتیجه دست یافت كه« شایعترین عادات غلط مطالعه در دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه این است كه آنان اظهار نمودند اغلب بدون هدف مطالعه می‌كنم» پس داشتن هدف و تلاش برای رسیدن به آن یكی از روشهایی است كه توانایی‌های فرد را افزایش می‌دهد‌. به انسان توان و نیروی فوق‌العاده می‌بخشد. اندیشه را فعال می‌كند، علاقه فرد را به تحصیل افزایش می‌دهد، اعتماد به نفس را در فرد به وجود می‌آورد، سرعت خواندن را چند برابر می‌كند و تمركز حواس را افزایش می‌دهد‌. در واقع تعیین و مشخص نمودن هدف، محرك و انگیزه‌ای است تا بتوان به كمك آن تمركز حواس را حفظ نموده و از این طریق مطالب و دانستنیها را فرا گرفت و یادگیری را تحكیم بخشید.

 

3. تعیین زمان و مكان مطالعه:

یكی از راه‌های برقراری تمركز حواس این است كه مطالعه در آن ساعت از روز انجام گیرد كه برای فرد مناسبتر است. اما تعیین مناسبترین زمان برای مطالعه كاری دشوار است و به عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه‌های شب بیدار بمانند و با استفاده از سكوت و آرامش شبانه با خیالی راحت و آسوده مطالعه كنند برخی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند. با این توصیف تعیین زمان و مقدار مطالعه باعث آگاهی از تمام زمینه مطالعه، برقراری تمركز حواس، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می‌شود. والتر پارك به نقل از اردبیلی (1377) یكی از متخصصین مهارتی مطالعه دروس دانشگاهی در كتاب خود به نام « چگونه درس بخوانیم؟» چنین می‌نویسد:

( موفقیت یا عدم موفقیت شما در تحصیلات دانشگاهی، مستقیماً به این امر بستگی دارد كه چگونه از وقت خود استفاده می‌كنید؟ موفقیت در دانشگاه و البته در مقاطع تحصیلی پایین‌تر نیز بستگی به استفاده اشتباه از زمان دارد.)

محیط آشنای یك اتاق مشخص، در حین مطالعه موجب انصراف كمتر و تمركز بیشتر حواس می‌شود، زیرا لوزم آن اتاق هر روز پیش چشم شما است و كمتر توجهتان را به خود جلب می‌كند‌. به علاوه اگر هر روز به وقت مطالعه در اتاق معینی بودید كم كم ذهنتان عادت می‌كند كه به محض رسیدن به آن اتاق آماده تمركز حواس و فراگیری شود. بنابراین ثابت بودن مكان مطالعه و مشخص بودن آن به علت دسترسی به آن و فراهم بودن وسایل مورد نیاز از قبیل كتب درسی، دفاتر، كتاب لغت، خط كش، قلم و نظایر آن جهت مطالعه موجب تمركز حواس بیشتر و آمادگی ذهنی هنگام مطالعه می‌شود. پس یكی از بهترین راه‌های برقراری تمركز، اختصاص دادن یك اتاق مجهز به آنچه لازم دارید، در موقع مطالعه است. این اتاق خیلی زود مناسب تمركز و یادگیریتان شده و كار شما را به طور خودكار راحت‌تر می‌كند و بعد برایتان یك عادت مفید می‌شود.

برای داشتن تمركز به هنگام مطالعه ابتدا باید خود را از دنیای خارج جدا كنید و محیط مناسبی برای مطالعه برگزینید‌. چنین محیطی باید آرام، روشن و دارای هوای مناسب باشد. هیچ چیز به ‌اندازه سر و صدا، خسته كننده و مانع تمركز حواس نیست. ایجاد محیط كار مناسب، به دلیل ایجاد آرامش و شرایط مناسب اهمیت دارد و زمینه‌ای است برای تمركز و دقت.

 

4. یادبگیر كه بگویی «نه:

زمانیكه تصمیم گرفتید باید مطالعه كنید اما دوستان یا هم اتاقی‌های شما در خواست می‌كنند كه دور هم جمع شوید ؛ هنر گفتن «نه» را در خود تقویت كنید‌. اگر این اراده در شما ضعیف است، می‌توانید روی در اتاق مطالعه خود بنویسید « مزاحم نشوید» اگر موفق نشدید می‌توانید كارهای دیگری انجام دهید كه نشان دهد شما دوست ندارید كه كسی باعث از هم گسیختن افكار شما شود.

 

5. ترك افكار منفی و داشتن افكار مثبت:

مطالعه عمیق و یادگیری ثمر بخش وقتی حاصل می‌شود كه فرد تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد كند‌. زیرا اعتماد به خود در موفقیت مؤثر است و مهارت را بیشتر و نیرو را افزایش داده و مغز را سالمتر می‌كند‌. وقتی می‌خواهید كاری انجام دهید از گفتن كلماتی همانند: نمی‌خواهم، نمی‌دانم، نمی‌توانم بپرهیزید. جمله « این كار محال» است را از دفتر زندگی خود خط بزنید، ترس و بدگمانی و بی‌ارادگی را از ذهن خود دور كنید‌. هرگز به خویشتن اجازه ندهید كه هیجانات و افكار منفی، شما را در خود غرق سازد و تمركز حواس شما را مختل كند. اعتماد به نفس داشته باشید و پیوسته به نزد خود تكرار كنید كه قادر به انجام كار هستم، می‌توانم انجام دهم و باید انجام دهم‌. بدین طریق تفكر مثبت را در خود پرورش دهید.

قوی بودن اعتماد به نفس احساس شعف و شادی را در شما بوجود می‌آورد و در حالت شادمانی از تمركز حواس خوبی برخوردارید. بهتر فكر می‌كنید، بهتر مطالعه می‌كنید و نتیجه كارتان بهتر می‌شود. چنانچه مرتضوی زاده (1379) به نقل از مارگارت كوربت در پایان نامه خود می‌نویسد « انسان در بحر اندیشه‌های خوشایند ، حافظه بهتری پیدا می‌كند و ذهن در حالت آرامی قرار می‌گیرد و میل به یادگیری را در خود بوجود می‌آورد» لذا خود پنداری مثبت مهمترین كمك برای تمركز و یادگیری است. اگر بتوانیم تصورات غلط و منفی را از ذهن خود دور نموده و تصورات مثبت را جایگزین كنیم، می‌توانیم علاقه به مطالعه و یادگیری را در خود ایجاد كنیم چرا كه علاقه به مطالعه شرط اصلی و اساسی ایجاد تمركز حواس به هنگام مطالعه است. آلفرد آدلر روانشناس مشهور، در دوره جوانی در درس ریاضی بسیار ضعیف بود.

معلمش این موضوع را با والدینش در میان گذاشت آنها باور كردند كه آدلر در درس ریاضی ضعیف است، آدلر هم این موضوع را پذیرفته بود‌. یكی از روزها كه معلم مسئله‌ای را روی تخته نوشته بود و شاگردان كلاس از حل مسئله عاجز مانده بودند، آدلر جواب مسئله را پیدا كرد، پای تخته رفت و در میان حیرت همگان مسئله را حل كرد‌. او پس از آن فهمید كه توانایی درك و فهم مطالب درس ریاضی را دارد، استعدادش را باور كرد، تصورات مثبت را جایگزین تصورات منفی كرد و از آن به بعد یكی از دانش‌آموزان ممتاز درس ریاضی شد.

 

6. طرح سئوال:

طرح سئوال یكی از شیوه‌های مطالعه دقیق و فعالانه است كه در تمام اوقات مطالعه، مفید است. طرح سئوال پیش از مطالعه دقیق، فرد را وادار می‌كند تا به طور فعالانه و با تمركز و دقت كافی و با انگیزه و علاقه به مطالعه بپردازد‌. طرح سئوال هنگام مطالعه یكی از روشهایی است كه خواننده را فعال و به طور عمیقی او را درگیر مطالعه می‌كند و سبب برانگیختن جدیت و تلاش وی به هنگام مطالعه می‌شود و فرد برای یافتن پاسخ به سئوالات بایستی تمركز حواس خود را حفظ نماید، زیرا در هنگام مطالعه، نمی‌توان بدون تمركز پاسخ سئوالات را پیدا كرد. بعد از خواندن مطالب با طرح سئوال می‌توان میزان فراگیری خود را ارزشیابی نموده و به نقاط قوت و ضعف خود پی برد و سبب ایجاد نظر انتقادی نسبت به مطالب در فرد می‌شود. خواننده در مطالعات بعدی برای از بین بردن نقاط ضعف خود با دقت و تمركز بیشتری مطالعه می‌كند.

 

7. آگاهی از شیوه‌های صحیح مطالعه و یادگیری:

برخی از والدین به طور مدام به فرزندان خود می‌گویند درس بخوانید، مطالعه كنید، ولی هرگز نمی‌گویند چگونه مطالعه كنید و روشهای صحیح مطالعه را نمی‌دانند بنابراین آگاهی از شیوه‌های صحیح مطالعه و یادگیری چون: تند خوانی، عبارت خوانی، خواندن اجمالی، خواندن تجسمی، و. .. به خواننده كمك می‌كند تا تمركز حواس خود را هنگام مطالعه حفظ نمایند.

تند خوانی:

تند خوانی باعث توجه و تمركز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه باعث یادگیری بهتر می‌شود‌. فكر و ذهن ما قادر است هزاران كلمه را در دقیقه از خود عبور دهد ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می‌آورد و ناچار به این شاخه وآن شاخه می‌پرد و در نتیجه حواس‌پرتی ایجاد می‌شود‌. اما مطالعه سریع و یا تندخوانی فرصت جولان به ذهن نمی‌دهد و سبب برقراری تمركز حواس هنگام مطالعه می‌شود.

عبارت خوانی:

عبارت خوانی یعنی خواندن عبارات و جملات به عوض خواندن كلمات‌. عبارات خوانی به نوع دیگری به تمركز حواس كمك می‌كند‌. از این طریق خواننده باید با سرعتی كه نزدیك به سرعت اندیشیدن اوست‌. بخواند، اگر سرعت آنقدر كم باشد كه ذهن از حالت فعال بودن باز بماند، احساس دلزدگی ایجاد می‌شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می‌كند و از روند مطالعه خارج می‌شود‌. بنا براین اگر سرعت خواندن با سرعت اندیشیدن هماهنگ باشد باعث افزایش تمركز حواس می‌شود.

 

خواندن اجمالی:

روش خواندن اجمالی مبتنی است بر یك نمونه‌گیری سریع از نكات اساسی و صرفه نظر كردن از جزئیات، در این روش خواننده مطالب را سازمان بندی می‌كند، آنگاه هدف از مطالعه خود را مشخص نموده و مقدار زمان مطالعه و میزان دشواری كتاب را تخمین می‌زند و سپس از طریق سئوال كردن و كنجكاوی، علاقه، دقت و تمركز حواس فرد، افزایش می‌یابد.

خواندن تجسسی:

منظور از روش تجسسی طرح انواع سئوالات جزئی و كلی و مطالعه عمیق و اثر بخش در جهت دست یافتن به پاسخ این سئوالات است. .. كسی كه به دنبال چیزی می‌گردد به احتمال بیشتری آن چیز را پیدا می‌كند لذا هدف خواندن تجسسی افزایش دامنه تمركز و درك عمیق‌تر معانی است‌. به همین دلیل خواندن خواندن تجسسی تمركز حواس و علاقه فرد را افزایش می‌دهد و به او كمك می‌كند تا مطالب دشوار را تجزیه و تحلیل نموده و آنها را بهتر بفهمد.

فهمیدن مطالب موجب تحكیم آنها در حافظه می‌شود پس خواندن تجسسی برای غلبه بر تنبلی، حالت كسلی، پرتی حواس، از طریق تحریك حس كنجكاوی و شركت فعالانه در مطالعه به كار می‌رود.

8. جدیت در مطالعه:

به محض نشستن پشت میز مطالعه خواندن را با جدیت شروع كنید، چرا كه اگر سریع مشغول به كار مطالعه شوید، تمركز حواس زود به دست می‌آید « این ضرب المثل چینی را به یاد داشته باشید كه: فتح ستارگانی كه هزاران فرسنگ از ما دور هستند با برداشتن قدم اول امكان پذیر است» شك و تردید حاصلی جز حواس‌پرتی یا انحراف حواس و تسلیم به تخیلات واهی ندارد، اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ذهن شما را مشغول كند.

با خود تصمیم بگیرید تا مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص كنید و خود را به مدت زمانی خاص محدود كنید‌. در این زمان از مطالعه دست نكشید، به مطالعه ادامه دهید، اما زمان مطالعه را طولانی نكنید. بیهوده وسواس به خرج ندهید، بهانه تراشی نكنید به خود تلقین كنید كه فرد با اراده‌ای هستید و می‌توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. جدی باشید و با علاقه و انگیزه مطالعه كنید تا هنگام مطالعه دچار حواس‌پرتی نشوید.

9. استفاده از راهنما:

یكی از شیوه‌های برقراری تمركز حواس، استفاده از یك راهنما نظیر: انگشت سبابه، مداد و. .. به هنگام مطالعه است‌. زیرا استفاده از یك راهنما هنگام مطالعه باعث تمركز حواس بهتر، افزایش سرعت مطالعه، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت دوباره خوانی و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می‌شود.

10. خط كشیدن زیر مطالب مهم:

استفاده از این روش یكی از شایعترین راهبردی است كه اغلب دانش‌آموزان و دانشجویان از آن استفاده می‌كنند. مرتضوی زاده (1379) در تحقیقی نشان داد « كه شایعترین شیوه به كار رفته از سوی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه استان كهگلویه و بویر احمد این بود كه اظهار نمودند هنگام مطالعه زیر مطالب مهم خط كشیده و نكات مهم را برجسته می‌سازند»‌. لذا هنگام مطالعه باید با استفاده از یك مداد، ایده‌ها و مطالب مهم و اساسی را علامتگذاری نموده. زیرا برای مشخص نمودن ایده‌ها و مطالب مهم و اساسی و خط كشیدن زیر آنها لازم است با نمركز حواس و دقت خاصی به مطالعه مشغول شد. پس خط كشیدن زیر مطالب مهم باعث برقراری تمركز حواس و جلوگیری از حواس‌پرتی می‌شود.

11. یاداشت برداری هنگام مطالعه:

یاداشت برداری نوعی تكرار درس است كه هم سبب تمركز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطالب می‌شود‌. یاداشت برداری خوب، كاری جدی و فعال است كه با اندیشیدن ملازمه دارد، لذا برای یاداشت برداری باید هنگام مطالعه فعال بود و لازمه فعال بودن، داشتن تمركز حواس است و برای برقراری تمركز حواس جهت نوشتن، هماهنگی چشم و مغز به منزله نوعی یادگیری تجسمی چند بعدی با قدرتی بی نظیر است كه تمركز حواس را تقویت نموده و فهم مطالب و سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد.

برای دسترسی به مقالات بیشتر و همچنین امکانات آموزشی جدید به سایت مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری مراجعه کنید.

آدرس و لینک سایت

Studypro.ir


برچسب ها: روش های تمرکز حواس هنگام مطالعه، 11 روش برای بهره وری بیشتر در مطالعه، Stydypro.ir مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه ویادگیری، آموزش تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری، کلاس‌های آموزشی شیوه صحیح مطالعه، کلاس‌های آموزشی تندخوانی، کلاس‌های آموزشی تقویت حافظه و تمرکز، تدریس خصوصی شیوه صحیح مطالعه، تدریس خصوصی تندخوانی، تدریس خصوصی تکنیک‌های تقویت حافظه و تمرکز، مقالات شیوه صحیح مطالعه، مقالات تندخوانی، مقالات تکنیک‌های تقویت حافظه و تمرکز، ابزارهای آموزشی شیوه صحیح مطالعه، ابزارهای آموزشی تندخوانی، ابزارهای آموزشی تقویت حافظه و تمرکز، تمرینات کاربردی برای حداکثر سازی سرعت مطالعه، تمرینات کاربردی تقویت حافظه کوتاه و بلند مدت، تمرینات کاربردی تقویت تمرکز، تمرینات کاربردی تقویت هوش، خلاصه نویسی و یادداشت برداری، طرح شبکه‌ای، آموزش تخصصی مهارت‌های تندخوانی، آموزش تخصصی مهارت‌های تقویت حافظه و تمرکز،
[ پنجشنبه 10 شهریور 1390 ] [ 08:45 ق.ظ ] [ حمید محمد پور ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

همه چیز درباره مطالعه و تندخوانی
یک وبلاگ فوق العاده و استثنایی که بسادگی می‎توانید، مقاله،نرم‎افزار، فیلم، عکس، کتاب، پاورپینت، سرگرمی، بازی‎های هوش و تمرکز، آزمون‎های محبوب و مورد علاقه خود در زمینه مهارت‎های مطالعه و یادگیری را مشاهده و دریافت کنید.
نویسندگان
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
ابر برچسب ها
روش های نظام مطالعه برتر تدریس خصوصی تندخوانی کلاس‌های آموزشی شیوه صحیح مطالعه فراموشی به عنوان یک اختلال عوارض و آفت مطالعه تدریس خصوصی شیوه صحیح مطالعه وبلاگ تخصصی مطالعه و یادگیری تقویت حافظه نرم افزار تندخوانی و تقویت حافظه تاتات علاقه مند کردن بچه ها به کتاب تست آنلاین نیمکره های مغز تست فعال بودن نیمكره چپ یا راست مغز!! مطالعه صحیح محمدپور فراموشی چیست؟ دانلود نرم افزار EYE Q بلاگ تخصصی مطالعه و یادگیری تن آرامی ( ریلکسیشن) قبل از مطالعه شناخت و توصیه هایی جهت تقویت نیمکره های مغز محمدپور مطالعه صحیح کلاس‌های آموزشی تندخوانی تست نیمكره چپ یا راست مغز!! آموزش تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری تنفس صحیح و تاثیر آن بر افزایش تمرکز و مطالعه تدریس خصوصی شیوه صحیح مطالعه و تندخوانی روشهای ذهنی دیگر برای بالا بردن تمرکز دانلود نرم‎افزار تندخوانی EYE Q آزمون انلاین نیمکره های مغز تکنیک‌های تقویت حافظه و تمرکز علل فراموشی و درمان آن آزمون نیمکره‌های چپ و راست مغز ویژگی های نیمکره های مغز تمرین تمرکز برای انجام آزمون انلاین نیمکره های مغز در اینجا کلیک کنید دانلود نرم‎افزار تندخوانی روش های مطالعه Stydypro.ir مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه ویادگیری دانلود تندخوانی تست علمی نیمکره های مغزی دانلود نرم افزار تندخوانی کلاس‌های آموزشی تقویت حافظه و تمرکز نرم افزار تمرکز تاتات نرم افزار کاربردی برای حداکثر سازی سرعت مطالعه مرجع تخصصی مهارت‌های مطالعه و یادگیری دانلود تندخوانی نرم افزار دانلود EYE Q نرم افزار کاربردی تقویت تمرکز مطالعه محمدپور علاقه مند کردن بچه ها به کتاب محمدپور تمرینات حافظه تاتات تندخوانی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب


Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

IranSkin go Up
بک لینک طراحی سایت